راه و رسم بهتر زندگی کردن

1.1.         این توفیق در برنامه های سال قبل به شما عنایت شده بود.همانگونه که برخی خواص اصحاب ائمه هدی علیهم السلام نیز توفیق تبلیغ نام امام زمان خویش را یافته بودند پس با تمسک و دعا بر فرج اهل بیت علیهم السلام،مراتب فوق رغبت پاکان عالم،در کمیت و کیفیت توفیق خدمتگزاری را طالب باشید.

باسمه تعالی

1.  اصول کلی   

1.1.         از تجربه دیگران و خود بهره ببرید و دل و جرأت پیدا کنید.
این توفیق در برنامه های سال قبل به شما عنایت شده بود.همانگونه که برخی خواص اصحاب ائمه هدی علیهم السلام نیز توفیق تبلیغ نام امام زمان خویش را یافته بودند پس با تمسک و دعا بر فرج اهل بیت علیهم السلام،مراتب فوق رغبت پاکان عالم،در کمیت و کیفیت توفیق خدمتگزاری را طالب باشید.

1.2.         هدفتان (آرمانتان) را پیش رویتان داشته باشید.
مولایمان کریم است ، همانطور که آوازه کرم پدران بزرگوارشان ، صفحات تاریخ حال و قال را پر نموده است . می توان از هم اکنون استجابت دعایمان را -به یمن باورداشت ولایت ایشان-مبنی بر اینکه در عصر ظهور امام عصر علیه السلام،جزئی از داعیان به سوی توحید و تجسم توحید باشیم ،را باور کنیم . بدانیم ظهور نزدیک است حتی نزدیک تر از آنکه قدم از قدم برداریم . اگر نعوذ با.. غیبت به طول انجامید آنچنان در ایام نیمه خواهیم سوخت و سخن خواهیم گفت که .........

1.3.         پیشاپیش ذهنتان را آماده موفقیت کنید.
ظهور نزدیک است پیش از هر کاری دعا برای تجلی نور خواهیم نمود تا با تجلی و ظهور نور کار مطلوب ما نیز سامان بگیرد و ظهور را نزدیک تر از هر کاری بشماریم و مقدمه آن.آری اگر به حضرت ابراهیم علیه السلام-به برکت ولایت ائمه علیهم السلام- توفیق احیاء عنایت شد،ما نیز -با معرفت به مقام امام زمان علیه السلام و تمسک به درگاه ایشان ان شائ ا.. توفیق احیاء قلوب خواهیم یافت.

1.4.         هیچ فرصتی را برای طلب ، آمادگی و تمرین با اصالت حرکت جمعی از دست ندهید.
لحظات همانند ابرهای سبک بهاری می گذرند و آنچه باقی می ماند لحظاتی است که به سرچشمه مهر تقدیم شده است .چه چیزی بهتر از رشد معنوی و دعا و تمرین هر آنچه ما را برای حضور او و تبلیغ نام او، آماده و مشتاق تر می سازد. بدانیم تمرین در جمع مانند دعای جمعی آثاری دارد که .....

1.5.         با اعتماد به نفس عمل کنید.
اگر معنای اعتماد به نفس همان کرامت نفس مومنی است که به اهل بیت و حجت حی علیهم السلام ایمان دارد ، می باشد حتما این نعمت خداوند متعال را قدر دانسته و محبت اهل بیت علیهم السلام را به عنوان والاترین دست آویز چنگ بزنید و بدان اعتماد نمایید. توکل به خداوند جل ذکره و توسل به وصایای عالی اعلی او رمز واژه موفقیت و سیلان در نعم است.

1.6.         درباره مطالبی سخن می گویید که از طریق تجربه ، وجدان و تفقه و تعقل بدست آورده اید.
بالاترین تجربه زندگی ما درک لذت معرفت ائمه هدی علیهم السلام است.یادمان نرود ظهرهای عاشورا که به یاد لبان تشنه دلیل رضای الاهی گریستیم؛ در ایام فاطمیه هنگام تلاقی دو معرفت یکی مقام والای ناموس عظمای الاهی و دیگری بی نصیب ماندن بشریت از سلسله فرزندان ایشان و برخورد نامناسب روزگار - چگونه تمام وجودمان لرزید . آنهنگام که احساس کردیم دعایمان مستجاب است آیا چیزی جز گشایش امر بزرگان عالم را خواستار شدیم. پس بیشتر عمل کنیم تا بیشتر وجدان نماییم و بیشتر مطالعه نماییم تا تمهید نور بیشتر علم را نموده باشیم و در آن روز یک عمر وجدان و مطالعه را منتقل کنیم و با دستانی بلند شده به دعا توفیق هدایت به واسطه سخنانمان را خواهان باشیم.

1.7.         چند لحظه تأمل کافی است تا یقین داشته باشیم ، موضوع کار ثمره توحید ماست و بالاترین فعل
باب حصن الاهی ، شرط وقوف در حصن و راز تعالی, همه خدمتگزاری است.

1.8.         مشتاق باشید که نظرات خود را با شنوندگان در میان بگذارید.
ستاره سهی را چه قیاسی است با شمس و مشبه به این تشبیه توفیق هدایت افراد به درگاه الاهی برای دعا و ساحت قدس حضرت برای تمسک است پس ....

2. مهارتهای محتوایی سخنرانی(برای صحبت موثر سریع و آسان):

2. 1.       موضوع خود را محدود بگیرید و با محوریت آن سخن بگویید.
اشعه نوازشگر خورشید معرفت آنهنگام که در موضوعی خاص کانون می یابد ، اثر می کند و... . لزومی ندارد همه آنچه را می دانیم انتقال دهیم ، بلکه باید آنچه را که شایسته است منتقل نمود.(اگر غیر این بود اصحاب کبار ائمه هدی علیهم السلام هیچگاه نباید لب به فضایل اربابان خود می گشودند.)

2. 2.       ذخیره علمی و معنوی خویش را بیشتر نمایید.
در دنیای امروز برای پویا نمایهای مطرح جهان،زمانی حدود 5 الی 10 سال وقت صرف می شود تا در حدود 2 ساعت برنامه تهیه شود. اگر این مطلب را تنبیهی برای کار بیشتر و نحوه پایداری پیروان کفر بر مطلب ناحقشان بپذیریم ، شایسته است ما صد برابر آنچه می خواهیم بگوییم عمل کرده و مطلب آماده داشته باشیم. پس مراجعه به کتب مرجع و کتب با مخاطبین خاص و همچنین برنامه های تقرب ، بهترین گزینه است.

2. 3.       سخنرانی خود رابا مثال ، تصویر و داستان پرکنید.
مثال،داستان و تصویر در قرآن و روایات فراوان است. می توان به تشبیهاتی که در مورد سختی دوران غیبت و یا مَثَل خود غیبت و یا حتی مَثَل برای خداوند متعال اشاره نمود . داستان حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام و الصلواه که مصداق بارز داستان های تأثیر گذار است. تصویر نیز در آیه سوره نور در مورد مثل الاهی مشهود است. ذکر تشرفات متنوع و مناسب و موثر و همچنین داستان اصحاب حضرت ابی عبدا.. علیه السلام و سایرائمه علیهم السلام بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

2. 4.       سخنرانی خود را انسانی و شخصی کنید.
حتما از تجربه شخصی خود و دوستان و تمام کسانی(اصحاب ائمه) که در مسیر پیوند با ائمه هدی علیهم السلام و همچنین دعا بر گشایش امر آنان حرکت نموده اند ،سخن بگویید. باشد که متذکر گردند شوون امامتی امام عصر علیه السلام تعطیل بردار نیست.(داستان میر علام و مقدس اردبیلی یا داستان امام هادی علیه السلام و فرد اصفهانی که شیعه شد ویا ...)

2. 5.       از اسامی استفاده کنید و در سخنرانی از ذکر جزئیات غفلت نورزید.
هنگامی که داستانی از قرآن و یا سیره اهل بیت علیهم السلام نقل می کنید،اولا بدانید مردم نوعا از این مسائل غافل می باشند و بنابراین به تشریح داستان پرداخته و به اشاره ای اکتفا ننمایید دوما جزئیات داستانی که عنصر داستانی آنرا تقویت می کند و یا پرده از ابهامات آن بر می دارد را ذکر نمایید و سوما از اسامی و ذکر جزئیات غفلت نورزید ، چرا که داستان و مثال در تفهیم مطلب معجزه کرده و در واقع زنگ استراحت و بستری مناسب برای هضم بهتر مطالب اصلی است.

2. 6.       با استفاده از گفتگو سخنرانی خود را نمایشی کنید.
هنگام نقل داستان در صورت امکان دیالوگ شخصیتهای آنرا به صورت  نقل قول مستقیم انتقال نمایید.(مانند احادیث سلسلة الذهب)

2. 7.       از کلمات آشنا و صریحی که تصویر ایجاد می کنند ، استفاده کنید.
اگر دقت کنید اکثر ضرب المثل ها از کلمات تصویرساز استفاده می کنند.«حلوای نقد به از سیلی نسیه» و یا عباراتی مانند «خورشید امامت»،«زندان غیبت».

2. 8.       و در نام بردن از خداوند متعال و ائمه هدی علیهم السلام از اسما و صفات مختلف و متنوع آنان که معرفت زا هستند-که با ادبیات متناسب مخاطب بیان شود ، استفاده نمایید.
اسمای معرفت زایی مانند«صاحب آسمان و زمین»«مهربانترین مهربانان»«همو که به ما از رگ گردن نزدیک تر است»«خدایی که لطفش از آنکه به وصف آید ، برتر است»«توبه پذیری که مشتاق بازگشت بندگان خویش است» و یا «پاکان عالم»، « سرچشمه  تمامی روشنی ها»،«ریسمان استوار هدایت و رستگاری»«حقیقت یقین»« امان زمین »«مهربانتر از پدر»

2. 9.       فرمول معجزه گر برای ترغیب شنونده برای انجام کاری.
اولسخنرانی خود را با اطلاعات دقیقی از تجربه خود،یعنی حادثه ای که به شکل تصویری و تجسمی ، نظر اصلی و تجربه شخصی شما را به ما منتقل می کند شروع کنید.(من تجربه ای ارزشمند در زندگی داشته ام ، هرگاه که به مشکلی برخورد نموده و یا خواهان تعالی بوده ام ،ابتدا به درگاه بهترین رفته و بهترین دعا را نموده ام و فرج اهل بیت علیهم السلام را از درگاه الاهی خواسته ام و سپس از بهترین بنده تقاضا نموده ام تا او از بهترین رب حاجت مرا تقاضا نماید.)دوم با عبارات دقیق و سرراست نقطه نظر خود را گفته و دقیقا خاطر نشان سازید که دلتان می خواهد مخاطبتان چه کند(دعا اگرچه از زبان معصوم باشد بهترین نوع خواست و گدایی را دارد ولی می توان به زبان مادری نیز از خداوند متعال بخواهیم تا فرج اهل بیت علیهم السلام را برساند و بعد خدمت حضرتش عرضه بداریم یا صاحب الزمان شما حاجت ... ما را از خداوند متعال درخواست نمایید.) سوم دلایل خود را بیان کنید و روشن نمایید که شنونده با به کار بردن دستور العمل های شما چه سود هایی خواهد برد.(به نظر شما اگر فردی لطفی در حق شما نماید آیا جز این است که تا پاسخ لطف او را ندهید ، آرام نخواهید نشست.حال امام عصر علیه السلام که مظهر بزرگی و تجلی کرامت می باشند ، آیا می شود دعای ما را بی پاسخ بگذارند و آیا اگر از درگاه الاهی تقاضایی نمایند ، خداوند اجابت نخواهد نمود!. من خود به شخصه در زندگی بارها این کار را آزموده و تجربه نموده ام.)

2. 10.   هنگام استفاده از آمار و ارقام آنرا ملموس نموده و همواره از محسوس به نامحسوس حرکت نمایید.
شاید گفتن این مطلب که در جنگ جهانی دوم 70،000،000 نفر کشته و زخمی برجای گذاشت افراد را تحت تأثیر قرار ندهد ولی با گفتن اینکه آیا تا به حال عزیزی را از دست داده اید، آیا به خاطر دارید که چه بر شما و خانواده آن فرد گذشت، حال یک نفر انسان خیر ، یک صد نفر خیر،یک هزار نفر خیر،...،بلکه 70،000،000 میلیون انسان کشته می شود و شاید 100 ها میلیون خانواده عزاء دار می گردد. یا رتبه فرد را در درگاه الاهی اینگونه نشان داده و بگویید جسارت به چنین مقامی شده و خون خداوند ریخته شده و ظلم به درگاه الاهی صورت گرفته است(شهادت امام حسین علیه السلام) که میلیون ها همچو حضرت عباس سلام ا.. علیه فدای یک قطره خون امام حسین علیه السلام. اگر از عذاب آتش می خواهید بگویید به خاطر داشته باشید که حضرت امیر علیه السلام چگونه به عقیل تذکر دادند.

2. 11.   سخنرانی منطبق با مضامین آیات و روایات و تکبیر خداوند و تکریم خاندان او با همراهی تنها چند آیه و روایت
تا بتوان به لطف خاصان درگاه الاهی تمهید درایت و فقه آیه و روایت معدوده را به شنونده منتقل نمود و شنونده احساس کاذب نسبت به فهم روایات و یا آیات پیدا ننماید(توجه به تعداد آیات در سخنان معصومین علیهم السلام).

2. 12.   تکرار منظور اصلی در قالب عبارات گوناگون و عناوین متفاوت
از عوامل و وسایل تمهید تلألو کلام معصوم سلام ا.. علیها در دل و جان شنونده می باشد ( خطبه غدیر و تکرار الاهی بودن دستور ابلاغ امامت اهل بیت علیهم السلام)

2. 13.   سه رکن اصلی سخن
مقدمه ، متن و نتیجه

2. 14.   اهداف راهبردی عام سخنرانی و خاص خدمتگزای
شایسته است  در هر دو حوزه معرفتی و رفتاری اهدافی تعریف نمایید و از پلهای ارتباطی مناسب و دقیق به هدف اصلی و راهبردی (خاص) خویش برسید.

3.اصول ارتباط:

3.1.         همه کارهای ما نوعی ارتباط محسوب می شود.
حرکات ، سرشار از پیامهای مختلف اعم از زبانی و غیر زبانی ، عمدی و یا غیر عمدی هستند و گفتار ما ، تنها توضیح اضافه ای بر آن است. بنابراین باید بهترین لباس موجود خود را در پاکیزه ترین صورت بر تن داشت و وضعیت ظاهری جسمانی مانند موی سر و ... نا مناسب نباشد. می توان با تغییر وضعیت بدنی ، حرکت در متن ، حرکت در جمع ، محل نشتن یا حالت چهره خود ، گرایشات و احساسات درونی خود را بیان نمود(سعی کنید گاهی بنشینید،گاهی بایستید،گاهی راه بروید،گاهی کتابی را معرفی نموده و گاهی لمینت را به دست مستمع بدهید).شادی شما از اینکه توفیق الاهی بر این قرار گرفته عده ای بوسیله شما و توسط خداوند متعال به سرچشمه روشنی هدایت شوند ، باید ظاهر و آشکار باشد.علاوه براینکه چهره شادی دارید ، باید به زبان نیز بیان نمایید که بسیار خوشحالید از اینکه افراد دعوت شما را اجابت نموده و تشریف آورده اند.

3.2.         نحوه ارسال پیام همواره بر روی نحوه دریافت آن تأثیر می گذارد.
پیام دریافت شده چیزی فراتر از کلمات و الفاظ ظاهری است.درجه صدا و لحن بیان ، میزان ارتباط چشمی ، وضعیت بدن و زاویه سر نسبت به گردن ، گیرنده پیام را یاری می دهد تا کلمات ما تفسیر نموده و معنی آنرا دریابد.اگر در ابتدای سخنرانی به حضار بگویید پیشاپیش از اینکه گفتگوی دوستانه شما را خواهند شنید ، سپاسگزارید و ممنون و تا آخر اجرا نیز این حس درونی تشکر از صاحب امر و مهمانان ایشان را در دل داشته باشید، پیام شما براحتی به لطف الاهی و توجه حضرت حجت علیه السلام منتقل خواهد شد. به همان دلیل می توان از

3.3.         ارتباط در واقع همان پیامی است که دریافت می شود، نه آن پیامی که ارسال شده است.
بنابراین در ابتدای سخنرانی حتما خود را به اسم و فامیل و شغل و رشته تحصیلی معرفی نموده ، تا مخاطب خود را با شما در یک سطح احساس نموده و رابطه موثری برای دریافت پیامها برقرار نماید.

3.4.         نحوه شروع ارسال پیام اغلب تعیین کننده نتیجه آن پیام است.
افکار خوب الزاما نمی توانند پدید آورنده ارتباط خوب و یا منتقل کننده پیام خوب و زیبا باشند.یکی از پیامهایی که براحتی منتقل شده و باعث ارتباط موثر بعدی می گردد ،سلام، خیر مقدم به حضار و تبریک ولادت با سعادت امام عصر علیه السلام می باشد.چرا که نحوه دعوت و فضای کار و زمان و... همگی این پیام را می رسانند.

3.5.         ارتباط یک خیابان دو طرفه است .
سعی کنید در طول سخنرانی از مستمعین خود نیز استفاده کنید.می توان سوالاتی را مطرح نمود و یا آنان را ترغیب به اظهار نظر نمود.(البته باید مطالبی طرح شوند که پاسخ مخاطب در راستای بحث شما و حداکثر هم فضایی را دارا باشد.به عنوان مثال می توان ازمسائل فطری یا عقلی سوال کرد و یا در موطن فطرت و یا عقل آنان سوال نمود) تا در واقع آنان را نیز به سخن درآورده باشید. هنگامی که از خداوند متعال سخن می گویید و یا از اهل بیت علیهم السلام ذکری به میان می آید ، بدانید خداوند ما ، خداوند آنان نیز می باشد«قال ربکم و رب أبائکم الاولین»،«الله ربکم و رب أبائکم الاولین» و یا «پدر بزرگوار ما»،«عزیزی که به فکر همه ماست.» و رعایت این مطلب به ارتباط دو طرفه با مخاطب کمک می کند.(زیرا ان شاء ا.. یا اثاره عقل صورت می گیرد و یا تذکر فطری)

3.6.         بی تکلف ، عادی ، گرم و صمیمی سخن گوییم.
همانطور که با یک دوست سخن می گوییم.

3.7.         ادامه ارتباط شما درباره موضوع مورد ارتباط با کتاب به سادگی میسر است .
فرد را تشویق نموده تا برای اطلاعات بیشتر ، مراجعه به مراجع محور گفتگو ، آگاهی از مستندات آیات و روایات بحث،نظر دیگران و انتقال همان مطالب به دیگران-دوست،برادر،خواهر و فرزند- از کتاب مناسب بهره گیرد.

3.8.         ارائه مدارک
مانند مدارک ، تصاویر ، اسلاید ، فیلم که مصداق اعظم آن استفاده از برنامه هایی مانند Power Point می باشد.

3.9.         نحوه تنظیم نت سخنرانی
30 دقیقه قبل از ارائه مطالب متعلق به موسسه ایز ایران

4. اصول تکنیکی سخنرانی :

1.4        تکیه روی واژه :

4.1.1.               کلمات را نخوریم.

4.1.2.               کلمات را کامل بیان کنیم.

4.1.3.               کلمات را رسا بیان کنیم .

4.1.4.               کلمات را محکم بیان کنیم.

 

4.1.5.               مشدد خوانی

4.1.6.               آرام سخن گفتن

2.4       حرکت دست :

4.2.1.              متناسب با مطالب و محتوی باشد.

4.2.2.             طبیعی بوده و مصنوعی نباشد.

4.2.3.            محکم بوده و شل و تند نباشد.

3.4      نگاه کردن به شنونده :

4.3.1.             مأنوس

4.3.2.            مهربانانه

4.3.3.           چرخشی

5. مطالبی در ارتباط با نمایشگاه میلاد نور:

1.5        فراگرد شروع غرفه

o       استغفار به نیابت از امام عصر علیه السلام ابتدا برای خویش و سپس شرکت کنندگان ،دعا بر فرج امام عصر علیه السلام به نیابت از حضار،طلب توفیق هدایت از محضر امام عصر علیه السلام و به نیابت ایشان برای هدایت افراد به دست شما، نیت نیابت و حفظ شوون آن

o       با نام و یاد خداوند مهربان و طلب لطف از درگاه الاهی و خوبان مقرب این درگاه

o       سلام(به حالت دعایی باطنی)

o       معرفی خویش به اسم و تحصیلات و شغل

o       تبریک عید با ادبیات تبلیغی و روحی سرشار از شکر و شادی به مناسبت ایام و توفیق خدمتگزاری

o       اعلام شادی و سپاسگزاری از تشریف فرمایی میهمانان و سپاسگزاری پیشاپیش از توجه آنان به سخنان شما

2.5       معرفی غرفه قبل و بعد
در هر غرفه سیر کلی بحث را ذکر نموده و برای ایجاد تشنگی در مردم برای غرفه ای که در آن هستید یا سوالاتی را مطرح نمایید و یا بگویید در این غرفه چه نکاتی را خواهند آموخت.

3.5      در ابتدا و انتهای(حتی حین اجرا) هر غرفه به افراد شیرینی تعارف نمایید تا ارتباط موثرتری برقرار نمایید.

4.5      در انتهای هر غرفه بعد از تعارف شیرینی ، کتاب ها و لمینتها را به دست افراد بدهید و بدینوسلیه زمان غرفه خویش را با غرفه بعد هماهنگ سازید.(اگر در طول سخنرانی از کتاب،لمینت،پوستر و یا دیگر وسائل کمک آموزشی بهره گیرید بسیار نیکو خواهد بود)

5.5      هدف این نمایشگاه تنها اعتلای نام امام عصر علیه السلام و پیوند با ساحت قدس ایشان است ، مشکلات مطرح شده نیز مشکلاتی است که ساکنان کره زمین ، امروزه  به علت دوری از ذکر خداوند متعال دچار آن گشته اند.

6.5       حتما در غرفه ها از عنصر شعر و ادبیات استفاده نمایید.

7.5      در هر کدام از غرفه ها که مقدور بود از وسایل کمک آموزشی مانند فیلم،نور و صدا،جلوه های صوتی و تصویری،پوستر تصویر و یا حدیث و ....  استفاده نمایید.

8.5      هنگام معرفی کتاب حتما ذکر کنید که می توانند کتاب را در همان محل مطالعه نمایند و یا به صورت گروهی چند عنوان از کتب را انتخاب و خرید نمایند.تذکر دهید کتب موجود کلیه کتب در ارتباط با امام عصر علیه السلام نیستند و به کتاب نامه پارسا اشاره فرمایید.

9.5       نیکو ست که در هر غرفه از یک آیه و یک حدیث(حتی الامکان به صورت فارسی) نهایت استفاده را بنمایید
اگر در توضیح غرفه ها آیات و روایات فراوانی آمده برای غنای مطلب است و اگر ترجمه نشده ، شما از ترجمه آن استفاده نمایید.

10.5     در هر غرفه دست کم یک کتاب فراخور مخاطب غالب آن غرفه معرفی نمایید.

11.5     در انتهای غرفه اولین آیتم بند 1،5 را تکرار نمایید.

12.5    غرفه اول

5.12.1.           این غرفه مهمترین غرفه است
 چرا که اولین غرفه ای است که مخاطب با شما و نمایشگاه شما آشنا می شود.حتی می توانید آنرا با غرفه دوم ادغام نمایید.بهترین و قوی ترین فرد را برای این غرفه انتخاب نمایید.حتما سیر کلی را ذکر نمایید.«در این نمایشگاه ما از شما عزیزان دعوت نموده ایم تا درباره زیباترین حقیقت این عالم سخن بگوییم.از ظهور خوبی ها بگوییم و روشن ترین روز دنیا را با هم مرور کنیم. والا ترین و عالی ترین نعمت خدای خویش را بشناسیم و زمزمه کنیم:{ و ما امامی داریم زنده و مهربانتر از هر دوستی و نزد بینا دلان همواره حاضر ، چون خالصانه فرا خوانده شود ، آید و راه نماید ،مشکل گشاید ، غم و رنج زداید.. شادی در دل نشاند و خداوند صاحب ما و شما را از ما راضی سازد. رستگاری دنیا و آخرت را  روزی  ما نماید و...}. امید واریم خاطره امروز و آنچه که می آموزیم و توشه بر می گیریم ، به بزرگی همین روز باشد.

5.12.2.          خلاصه سیر بحث و معرفی این غرفه و تشویق و ترغیب افراد به شرکت در غرفه های بعد
در این غرفه می خواهیم لحظه ای به دنیا و تاریخ نگاهی بیاندازیم و به یاد آوریم این زندگی لایق بندگان آن خدای مهربان نبوده و نیست . گاهی لازم است انسان نگاهی به کره ای که در آن زندگی می کند ،بنماید و بداند.. . در غرفه بعد از آینده جهان سخن خواهیم گفت تا زمینی که پا روی آن می
گذاریم و مشکلات آن ما را از راه باز ندارد و چشم امید به آینده درخشان جهان داشته باشیم و انگیزه مان برای زندگی خوب و خوب ماندن دوچندان شود . در غرفه بعد سخن از راه سعادت خویش خواهیم گفت و طریق زندگی سرشار از سعادت و روشنی تا عصر ظهور خوبی ها خواهیم گفت. در غرفه چهارم پرده از راز نجات بشریت خواهیم برداشت.پس ما را تا غرفه آخر همراه باشید و ما نیز از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم. در هر غرفه کتبی معرفی می شوند(این کتب تنها بخشی از کتب مربوط به امام عصر علیه السلام است) تا اگر خواستید مستندات عقلی ، روایی ، قرآنی و... را بدانید بتوانید مراجعه نمایید و شاید بخواهید بیشتر بدانید و یا این زیباترین پیامها را به دیگران نیز انتقال دهید.در انتهای برنامه غرفه فروش کتاب قرار دارد.همچنین برای شما عزیزان غرفه پاسخ به سووالات نیز تدارک دیده شده تا اگر خواستید مطالب بیشتری بیاموزید ، بتوانید از اساتید بهره گرفته و ان شاء الله به لطف امام زمان علیه السلام گنجینه دلتان را با گوهر قدسی معرفت سیراب نمایید.حال به بحث اصلی غرفه بازگشته و مطلب را باز نمایید. می توانید از آمار جنگ یا کشتار مطروحه در جزوه آغاز کرده و با تحقیق ضمیمه در ارتباط با افسردگی ادامه دهید . زیبا تر این است که از آمار جنگ و فقر شروع کنید و سپس به افسردگی و آسیب های اجتماعی بپردازید و آنهنگام از سقوط اخلاق بگویید و بعد به موت دلها در اثر اعراض از ذکر خدا ختم نمایید.(من اعرض عن ذکری فأن له معیشتا ضنکا)

5.12.3.           یک آیه و یک حدیث
می توان  آنهنگام که از ظهور فساد مادی و معنوی در این دنیا سخن می گویید از شاهد مثال آیه «ظَهَرَ الظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (روم/41)» استفاده نمود.برای اینکه مردم را متذکر حقیقت والای خدمت به آفریدگان آفردیدگار نمود و همچنین از این راه مقام والای قائل کلام نیز، روشن گردد و درنهایت حرمان مردمان امروز را  از چنان کمالی و زندگانی متذکر ساخت؛حدیث روبرو را ذکر نمود«عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع أَنَّهُ قَالَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إِلَى غَیْرِکُم‏مستدرک‏الوسائل ج12ص   369»

5.12.4.           غربت اسلام و مهجوری قرآن
اگر از غربت اسلام می خواهید سخن بگویید، بدانید مردم اگر چه در رتبه و قرب از ما بالاترند ولی چه بسا به علت هجوم مشکلات ، حقیقت اسلام و قرآن را متذکر نباشند.بنابراین ابتدا تذکر دهید که اسلام همان دستورالعمل صاحب ما در ارتباط با استفاده از نعم خود خداوند متعال است و دل سپردن به این آیین حنیف شرط ورود در گلستان شکر بوده و مقدمه دریافت نعمتهای بالاتر و حال مشاهده میشود برخی مردمان ، باآنکه سخن طبیبان تن را پذیرا می شوند ولی متأسفانه به اسلام مراجعه نمی کنندو این است که اسلام غریب است.حال در ارتباط با قرآن باید تذکر داد که کلام الله است و یعنی اگر بخواهیم خداوند حی با ما سخن بگوید و تازه آنهم به صورتی که با حبیب خود سخن گفته ، تنها راه تلاوت قرآن است . کمی با خود بیاندیشیم گوش ما در طول روز چه قدر شنوایای آیات قرآن و پذیرای پیامهای آن است و چه میزان گوش به غیر می سپاریم.

5.12.5.           تذکرات اخلاقی
اگر قصد دارید تا وضعیت اسفبار اخلاق را متذکر گردید حتما باید با مثالهای عینی اول آنان را بوجدان بیاورید.مثلا آن هنگام که از قطع صله رحم می گویید می توانید از صله رحم پدر و مادر آغاز کرده و سپس آنرا به دوست و همسایه و .. سوق دهید. آثار مثبت و آثار منفی ترک آنها در دنیا و آخرت تذکر را  دهید (همینطور بخل و حسد) . توضیحات شما باید مردم را متذکر زندگی روزمره خویش و مشکلات حاصله از این رذایل اخلاقی سازد. همچنین است اگر از وارونه شدن مقام عالم و جاهل و یا متقی و
فاسق در جهان امروز سخن می گویید.

5.12.6.           صعود فناوری و هبوط عدالت و رشد کمی و کیفی آسیبهای اجتماعی
در سطح جهانی با وجود این همه رشد فناوری متأسفانه شاهد رشد بی عدالتی در توزیع مزایای فناوری هستیم. می توانید به جای آمار جنگ و جنایت از رشد بی نظیر کمی و کیفی آسیب های اجتماعی و آمار آن سخن بگویید. همگی می دانیم که بیش از 400 آسیب اجتماعی جدی دامن گیر بشر امروز شده و کمیت و کیفیت این آسیب ها به شدت رو به افزایش است(طلاق،استرس،افسردگی،اعتیاد و...).اگر از آمار تلفات جنگ ها می گویید حتما به جنگهای اخیر نظیر عراق نیز اشاره کنید و اضافه نمایید که امروزه بسیاری از دلها نیز مرده اند و ....

5.12.7.           اگر چه هر کسی(خصوصا خود ما) را این وضعیت نامید می کند ولی نومید از بشر و نه خالق امید(اشاره به غرفه بعد)
حتما اشاره کنید خود شما نیز هرآنهنگام که به این وضعیت نامطلوب جهان و غربت اسلام و مهجوری قرآن و صبوری رب زمین می اندیشید از انسان و آنچه به آن تعلق دارد نومید شده و با اندیشیدن به آینده مرسومه توسط قرآن روح امید در شما به اوج می رسد.افراد را برای ورود به دنیای امید به غرفه بعد راهنمایی نمایید.

 

5.12.8.           این دو بند برای تذکر به مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت سید الشهداء علیه السلام و حضرت علی اکبر سلام الله علیه می باشداشعار
الف-رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند                  چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند
      پیام مهدی هادی رسید خوش باشید                که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند
      شب فراق بسازید با ستمکاران                         که این معالمه تا صبحدم   نخواهد ماند
      چه جای شکر و شکایت نقش نیک و بد است      چه بر صحیفه هستی رقم نخواهد ماند
      بدین رواق زبرجد نوشته اند                            که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند
      سروش هاتف غیب بشارتی خود داد                   که کس همیشه گرفتار غم نخواهد ماند
      غنیمتی شمر ای فیض انتظار فرج                     به نامه تو از این به رقم نخواهد ماند
ب- مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید            که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید
     از غم هجر  مکن ناله و فریاد که من              زده ام فالی و فریاد رسی می آید
     کس ندانست که منزلگه آن دوست کجاست     این قدر هست که بانگ جرسی می آید
     از ظهور برکاتش نه منم خرم و بس               عیسی اینجا به امید  نفسی می آید
     همه اعیان جهان چشم به راهش دارند           هر عزیزی ز پی ملتمسی می آید
     فیض دارد سر آن کو به راهت جان بازد          هر کس این جا به امید هوسی می آید
ج- مرغ قاف منزلت را لانه سوخت                     خانه همچون قلب صاحبخانه سوخت
     طبع من در ورطه آشفتگی است                   بحث سقط و قصه مسمار چیست؟
     این قدر گویم که آن حورا نژاد                      در نهیب قهر و کین از پا فتاد
     ماه محل گشت ناگه بستری                         زهره نالید و به سر زد مشتری
     شد ز رنجوری قیام او قعود                          ذکر او عجل وفاتی در سجود
د-  چون کنی لب تشنه عزم کارزار             بهر صبر آنگاه گردد کار ، زار
     شوق جانبازی فزونی می کند               صبر اظهار زبونی می کند
     تو به سوی قوم دشمن رهسپر              من ز پشت سر تو را نظّاره گر
     روح خود بینم به میدان می رود           جوهر جانم شتابان می رود
     تار پیمان گر نبودی بند جان               پیش مرگت می شدی جان جهان
     وه چه لذت بخش بود آن ساعتم           که به سر آیی تو وقت رحلتم
     لیک چونان دوست می دارد خلیل         که من آیم بر سرت وقت رحیل
     ای امید من به روز و ورزگار                 ای نکو تر هدیه ام در پیش یار
     زین همه قربان جانان پسند                 من به قربان دادن تو ، سر بلند       

13.5   غرفه دوم

5.13.1.           روح امید و انتظار آینده موعود و موعود امم
متذکر روحیه دلمردگی ویأس  مردمان امروز باشیم و اینکه شاید به ما توفیق دمیدن روح امید داده شود.پس آنقدر زیبا از زیبایهای روزگار ظهور نور و روشنی بگوییم، تا مردم هم مشتاق آن روزگاران شده و هم شیدای آن موعود عدالت گستر گردند.البته در ابتدا-در حد چند ثانیه-مرورغرفه اول خالی از لطف نیست.

5.13.2.           سوال از فطرت افراد در باب امید
از فطرت افراد در ارتباط با اینکه «آیا آینده قریب الوقوع مانند امروز و گذشته خواهد بود؟» سوال نمایید.سوال کنید که« آیا در دل آنها هم،مانند شما منتظر آینده سرشار از روشنی هستند؟»،«آیا وجود آنان گواهی نمی دهد که اگر چه بشریت به علت گوش نسپردن به ندای مربیان الاهی -که برای بیداری فطرت انسان و رهنمون ساختن او به رضای الاهی آمده اند- دچار این همه محنت شده ، آیا آینده بشر چیزی جز روشنی و نور است؟».از حضرت بخواهید به این تذکرات شما ، امید در وجود آنان اثاره گردد.

5.13.3.        یک آیه و یک حدیث
می توان برای تذکر به افراد در ارتباط با محتوم بودن ظهور امام عصر علیه السلام آیه ذیل را تلاوت نمود . وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ (مائده/55).خواندن روایت زیر مستعمین را متذکر رأفت امام عصر علیه السلام خواهد نمود(تا بدانند تجسم مهربانی امروز در غیبت ، مظلومانه نشسته است).روایتی از مُفَضَّل در الزام الناصب(2/160) و بحار(53/11) به نقل از امام صادق علیه السلام نقل است که حضرت وقتی ظهور امام عصر علیه السلام را در خانه کعبه و جمع شدن اصحاب خاصآ آن جناب را در یک لحظه از سرتاسر جهان بیان می فرمایند و اینکه حضرت بقیه ا.. ارواحنا فداه در صبح آن روز اعلام قیام و حرکت جهانی می نمایند و سپس متذکر هلاک سپاه سفیانی و به زمین فرو رفتن سپاه در بیابان مدینه می گردند که در اینجا مفضل سوال می کند پس آن حضرت با اهل مکه چه خواهد کرد؟،حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:یدعوهم بالحکمة و الموعظة الحسنة(آنانرا با کلامی حکیمانه و به زیباترین و شیرینترین کلمات آنها را موعظه می فرماید.سپس به اطاعت او گردن می نهند و امام علیه السلام نیز مردی از خاندان خود را در میان آنها جانشین قرار می دهد و از مکه خارج شده به سوی مدینه روانه می شود.و زمانی که از مکه دور شد ، اهل مکه علیه جانشین حضرت شورش کرده و بر سر او ریخته او را شهید می کنند، پس امام باز می گردد.فیأتونه مهطعین مقنعی رووسهم یبکون و یتضرّعون و یقولون : یا مهدی آل محمد صلی ا... علیه و آله : التوبة التوبة.فیعظهم و ینذرهم و یحذرهم و یستخلف علیهم خلیفة.پس اهل مکه به نزد آن امام می آیند در حالی که از نگاهشان ذلت و خضوع هویداست و سرها را در گریبان شرمندگی خود فرو برده و گریه می کنند و التماس و زاری می نمایند و می گویند:ای مهدی آل محمد توبه کردیم توبه کردیم ، سپس حضرت آنان را وعظ کرده و انذار می نماید و از این کار بر حذرشان می دارد و دیگری را جانشین قرار می دهد.اما باز چون از مکه مکرمه خارج می شوند مردم مکه علیه جانشین آن حضرت شورش کرده و او را به شهادت می رسانند. در این هنگام است که سربازان خود از جن و نقباء از اصحابش  را به سوی آنان فرستاده و دستور می دهد که از اهل مکه فردی را باقی نگذارید مگر آنکه ایمان آورده (ابراز پشیمانی از شهادت والی مکه ) و در بعضی از روایات این عمل سه بار تکرار می شود و در هر سه بار حضرت از آنها اغماض کرده و شخصی را به عنوان جانشین تعیین کرده و باز او را شهید می کنند.

5.13.4.           فرهنگ انتظار
انتظار و امید امری فطری است حال اگر در این غرفه پیشینه و فراگیری آنرا نیز متذکر شویم ، ان شاء الله امید داریم انتظار فرهنگی فراگیر شود.پس«غالب مکاتیب بشری،همه ادیان الاهی،تمامی فرق اسلام (می توانید به نقطه اشتراک فرق اسلامی نیز اشاره کنید{پیش از برپایی قیامت مردی از خاندان پیامبر اسلام صلی ا.. علیه و آله ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود و..}بر این سخن اتفاق دارند که همیشه امیدی هست و به لطف الاهی در این میان تشیع به زیباترین و کامل ترین شکل ندای فطرت انسان را پاسخ می گوید و موعود عدالت گستر و آینده موعود را به کامل ترین نحو معرفی می نماید و پیروانش را  به انتظار آن روزگار فرا می خواند.

5.13.5.           راحتی از شرور
برای مردم ترسیم نمایید که زندگی به دور از شر و ظلم یعنی چه ؟ به طور مثال متذکر شوید اگر شری نباشد و هیچ انسانی به دیگری ظلم نکند ، دیگر نیازی نیست مانند روزگار جهان امروز به فکر دفع شر و یا جبران ظلم افراد به خویش باشیم(با بیان مثالهای از زندگی روزمره{نحوه رانندگی} فرد را به حالت وجدان بیاورید) و تمامی هم خویش را صرف تعالی و پیشرفت و شادی و رضای الاهی خواهد نمود.

5.13.6.           تکامل عقول و علوم به ید با کفایت رب زمین
اگر از تکامل عقول سخن می گویید،حتما با تذکراتی از توصیه های اهل بیت علیهم السلام(مانند بند 5،12،3) به افراد یادآوری نمایید که اگر با تکامل عقول تمامی انسانها صاحب چنان روحیه و خلقی شوند دنیا چه گلستانی خواهد شد و مردمان به چه میزان، ارادتمند بزرگواری خواهند گشت که به ید او عقول کامل گشته است. همچنین است اگر از گشوده شدن ابواب علم سخن می گویید،ابتدا از تحول زندگی در چند دهه اخیر سخن بگویید و بعد متذکر شوید آن گنجینه علم الاهی 25 باب علم خواهند گشود و به هر کس که طالب و صالح باشد خواهند آموخت . در آن دوران تمامی علوم تنها برای آسایش مردمان به کار گرفته خواهد شد و زندگی تحولی شگرف خواهد نمود(دنیوی و اخروی،مادی و معنوی)

5.13.7.           این المولفُ شملِ الصلاحِ و الرضا
متذکر گردید 25 باب تنها فناوری نیست و بلکه علم اخلاق و معارف بی مانند الاهی نیز هست. به  فتح باب علم و عقل ، مردم با رضایت و تمایل قلبی خویش ، طالب و عامل به هر آنچه به صلاح آنان و رضاای الاهی است ، خواهند گشت. با عبودیت اختیاری دنیا و آخرت خویش را آباد خواهند ساخت،که خداوند متعال در قرآن وعده نموده که اگر مردمان تقوی پیشه سازند برکات آسمان و زمین را نازل خواهد ساخت .(و لو أنّ أهل القریء امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکاتٍ من السماءِ و الارضِ{اعراف/96)

5.13.8.           تذکر به سایر کمالات و در نهایت اصالت مهدویت

5.13.9.           تجربه شخصی
از تجربه خویش گفته و بگویید هر آنهنگام که از بشر نومید شدید ، دل به خدا بستید.با امید و ایمان به آینده ، منتظر ظهور نور و روشنی هستید . شادی واقعی با همین امید بر دل می نشیند و  دعایمان این است که اگر خدای ناکرده در دوران ظهور ایشان نبودیم ، خداوند متعال ما را در آن دوران ، زنده سازد تا شاهد تمنای قلبی خویش باشیم. سعی خواهیم کرد آنچه را در ظهور طالب آن هستیم ، در زندگی امروز خویش تا حد توان پیاده سازیم و اما چگونه ؟. در غرفه سوم از راز خوب ماندن و جلب رضای الاهی سخن خواهیم گفت و غرفه چهار متذکر خواهیم شد که راز نجات بشریت چیست.

5.13.10.       اشعار
الف- روز هجران و شب فرقت یار آخر شد      زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد
       آن همه ناز و تنعم که خزان میفرمود     عاقبت در قدم باد بهار آخر شد
       شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل      نخوت باد وی و شوکت خار آخر شد
       صبح امّید که بد معتکف پرده غیب       گو برون آی که کار شب تار آخر شد
       آن پریشانی شبهای دراز و غم دل        همه در سایه گیسوی نگار آخر شد
       باورم نیست ز بد عهدی ایام هنوز         قصه غصه که در دولت یار آخر شد
ب- کی حجاب غَیبَت از رخ بفکنی              تا جهان تیره یابد روشنی
     کی بری بر قبضه شمشیر دست             بفکنی تا خصم هر که هست
     کی برآید ذوالفقارت از نیام                   تا زدایی از جهان زنگ ظلام
     ای چراغ روشن شبهای تار                   بی تو تاریک است شاها روزگار
     چهره بنما تا جهان روشن شود              عالم از روی گلت ، گلشن شود
     هر چه درد شیعه درمانش ز توست         هر غم و اندوه پایانش ز توست
     از تو هر زخمی پذیرد التیام                  روز روشن از تو گردد تیره شام
     از تو هر کاری به سامان می رسد            از تو هر دردی به درمان می رسد
     گر بنای عدل را بخشی قوام                  ور کشی از خصم زهرا انتقام
     زخم دلها می پذیرد التیام                     شیعه را هر کار می گردد روا
درم از یار است و درمان نیز هم              دل فدای او شد و جان نیز هم
     اینکه می گویند آن خوشتر ز حسن         یار ما این دارد و آن نیز هم
     دوستان در پرده می گویم سخن             گفته خواهد شد به دستان نیز هم
     چون سر آمد دولت شبهای وصل             بگذرد ایام هجران نیز هم
     هر دو عالم یک فروغ روی اوست             گفتمت پیدا و پنهان نیز هم ج-

14.5   غرفه سوم

5.14.1.           تبیین شأن امامت امام عصر علیه السلام و تفکیک آن از شأن قائمیت
از غم و غصه گفتیم و تیرگی جهان کنونی را به نظاره نشستیم ، با یادآوری آینده و عصر ظهور امید وار شدیم و به صاحب آن روزگار دل بستیم و حال ماییم و انتظار ظهورش. در عصر غیبت چه کنیم؟عطش عدم ظهورش را چگونه تحمل کنیم؟ آیا عافیت در دنیا و آخرت در این هنگامه غیبت میسور است؟ . به مخاطب خود نوید دهید که در این غرفه با هم مرور خواهیم کرد که چگونه می توان خود را نجات داد و به رستگاری دست یافت .{برای جلو گیری از تکرار مباحث غرفه چهارم در این بخش وارد شأن قائمیت امام عصر علیه السلام نشوید.}

5.14.2.           دل سپردن به آیین حنیف
راه رستگاری دل سپردن به آیینی الاهی است که بر تمامی زوایای آفرینش انسان آگاهی دارد و علت و هدف خلقت بشر را می داند و کلیه عوامل موثر و راه های تحقق آرمان های والا را داراست .

5.14.3.           راه رستگاری و هدایت
چنگ زدن و تمسک توأمان به دامان قرآن و ولی خدا. توجه داشته باشیم که قرآن کلام خداوند متعال است که کهنه نشده و همواره سخن تازه دارد ، پس مردمان را متذکر قدر و جلال آن شویم(مانند بند 5،12،4). جایگاه ویژه و استثنایی آنرا در هدایت متذکر شویم و اینکه اگر کسی توفیق تلاوت آیات آنرا داشته باشد ، خداوند بالاترین نعمتها را به او عطا نموده است که به همین نعمت می تواند باور داشته باشد که خداوند چیزی در دنیا از او فروگذار ننموده است .حال توضیح دهید که تمسک به قرآن یعنی ساختن زندگی بر اساس قرآن و پذیرفتن پیام های آن که در نتیجه تمسک به حجت حی توفیق علم و عمل حاصل می شود.

5.14.4.           یک آیه و یک حدیث
می توان برای تذکر افراد به شوون امامتی امام عصر علیه السلام  به آیه ذیل استناد کرد. سازندگی اخلاقی و رشد و تعالی انسانی تنها به ید با کفایت حجت حق الاهی ممکن است و همچنین تعلیم کتاب نیز از شوون امام زمان علیه السلام است .لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبینٍ (ال عمران/ 164). حدیث ذیل نیز مذکر حقیقتی عظمی است که تاریخ مملو از اینگونه توجهات و عنایات ائمه هدی علیهم السلام نسبت به شیعیان می باشد. الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الشَّامِیِّ عَنْ أَبِی دَاوُدَ السَّبِیعِیِّ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنْ رُمَیْلَةَ قَالَ وُعِکْتُ وَعْکاً شَدِیداً فِی زَمَانِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَوَجَدْتُ مِنْ نَفْسِی خِفَّةً فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ قُلْتُ لَا أَعْرِفُ شَیْئاً أَفْضَلَ مِنْ أَنْ أُفِیضَ عَلَى نَفْسِی مِنَ الْمَاءِ وَ أُصَلِّیَ خَلْفَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَفَعَلْتُ ثُمَّ جِئْتُ إِلَى الْمَسْجِدِ فَلَمَّا صَعِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع الْمِنْبَرَ عَادَ عَلَیَّ ذَلِکَ الْوَعْکُ فَلَمَّا انْصَرَفَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ دَخَلَ الْقَصْرَ دَخَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ یَا رُمَیْلَةُ رَأَیْتُکَ وَ أَنْتَ مُتَشَبِّکٌ بَعْضُکَ فِی بَعْضٍ فَقُلْتُ نَعَمْ وَ قَصَصْتُ عَلَیْهِ الْقِصَّةَ الَّتِی کُنْتُ فِیهَا وَ الَّذِی حَمَلَنِی عَلَى الرَّغْبَةِ فِی الصَّلَاةِ خَلْفَهُ فَقَالَ یَا رُمَیْلَةُ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ یَمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا بِمَرَضِهِ وَ لَا یَحْزَنُ إِلَّا حَزِنَّا بِحُزْنِهِ وَ لَا یَدْعُو إِلَّا أَمَّنَّا لِدُعَائِهِ وَ لَا یَسْکُتُ إِلَّا دَعَوْنَا لَهُ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ هَذَا لِمَنْ مَعَکَ فِی الْقَصْرِ أَ رَأَیْتَ مَنْ کَانَ فِی أَطْرَافِ الْأَرْضِ قَالَ یَا رُمَیْلَةُ لَیْسَ یَغِیبُ عَنَّا مُؤْمِنٌ فِی شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا فِی غَیْرِهَا{ بحارالأنوار     26     140    باب 9- أنه لا یحجب عنهم شی‏ء من أحوا }

5.14.5.           معرفی معلم قرآن
تذکر به اینکه که امروز معلم و صاحب(همنشین) قرآن امام عصر علیه السلام می باشند و بنابراین بایسته است توفیق تلاوت و فهم قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام را از حضرتش درخواست نمود.

5.14.6.           تزکیه با تمسک به او آغاز می شود و به دعای او محقق می گردد.
تنها راه تزکیه و واجدیت اخلاق خداپسند و ورود در گلستان رضای الاهی و تمهید زمینه برای نعم والای الاهی در دنیا و رضوان الاهی در آخرت تمسک و برقراری پیوند با صاحب و معلم اخلاق و تجسم عبودیت و تفسیر قرآن است .

5.14.7.           او حی است و بر همه محبت دارد.
ذکر تشرفات و محبت ائمه هدی علیهم السلام بر شیعیان و دوستدارانشان در قالب داستان و ... بسیار تاثیر گذار خواهد بود و ان شاء ا.. حضرت مهدی علیه السلام، محبت خویش را در دلشان القاء خواهد نمود.

5.14.8.           سفینه نجات است.
راه نجات از پلیدی های جهان امروز تمسک و ارتباط با او ست.

5.14.9.           با او ارتباط برقرار کنیم .
راه های ارتباط را برای مردم به وضوح بیان نماییم. اگر از سلام دادن به او سخن می گوییم،بدانیم مردم نوعا ارتباط با حضرت نداشته و نمی دانند چگونه و کی می توان به محضرشان سلام عرضه نمود.پس تذکر دهیم که خود بارها تجربه نموده و خیرات فراوانی دیده ایم .کافی است هر صبح و شام و یا هر وقت متذکر شدیم خدمت حضرتش عرضه بداریم السلام علیک یا صاحب الزمان و یا سلام ای پدر بزرگوار و یا سلام و بعد بگوییم ...(توجه داشته باشید حتما باید از فرمول موفقیت آمیز بند 9،2 استفاده کنیم).برای مخاطبان تبیین کنیم چگونه به حضرت می تواند سلام داد .می تواند مأثور باشد و یا فارسی باشد. با وضوء باشد بهتر است ولی اگر نشد بدون وضوء هم امکان دارد و ... و بگوییم چه فوایدی در دنیا و آخرت نصیب او خواهد شد. اگر از صدقه سخن می گوییم بگوییم که صدقه یعنی تجسم توحید و اعتراف انسان به مسبب الاسباب بودن خداوند متعال و اینکه انسان با اینکه مراقب سلامت روانی و جسمی خویش است ، با اعطاء مبلغی پول به میزان وسع خویش به خلقی از خلایق خداوند متعال که از او نیازمند تر است ، از خداوند متعال درخواست سلامت خویش را می نماید. بعد تذکر دهیم که خداوند متعال او را حفظ خواهد نمود.در پایان تذکر دهیم اگر انسانی صدقه بدهد و سلامت خویش را نیز از این صدقه دادن طالب نباشد و سلامت کسی را بخواهد که محبوب ترین، نزد خداوند متعال است ، خداوند بیش از آن چیزی که اگر سلامت خویش را طلب می نمود ، اعطاء خواهد نمود.

5.14.10.       همه خیرات را از او بخواهیم و متمسک به او باشیم و هدایت را از او طلب کنیم .
اولا معنای همه را برای مردم تبیین نماییم. کلی و جملی سخن گفتن برای کسی فایده دارد که علم به جزئیات داشته باشد . پس همه یعنی در درس ، زندگی شغلی ، مشکلات ، پیمودن راه های تعالی ، پیشرفت شغلی ، تعالی علمی ، تعالی اخلاقی ، افزایش  توجه در نماز و عبادات ، خلوص در عبادات ، افزایش کمی و کیفی طاعات . و بگوییم هر راهی را که به مدد آیات و احادیث و تمسک به او یافتیم راه راست است ، پس به راه هدایت او دل سپرده و در همان مسیر سیر کنیم . و باید به همین شیوه معنای تمسک را با ادبیات غالب غرفه بر مردم عرضه نمود.

5.14.11.       امتحان غیبت همان ایمان به غیب است
شوون امامت امام عصر علیه السلام از ابتدای امامت ایشان مانند امیرالمومنین علیهما السلام برقرار و
پابرجاست و امتحان مردمان امروز ، باور همین حقیقت است.

5.14.12.       اشعار
الف- جان بی لقای مهدی ذوقی چنان ندارد             وآنکس که این ندارد ، حقا که آن ندارد
      عمری که بی حضورش بگذشت اهل دل را         ماند بجوی بی آب ، یا تن که جان ندارد
ب- ای غایب از نظر بخدا می سپارمت                    جانم بسوختی و بدل دوست دارمت
     تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک                     باور مکن که دست ز دامن بدارمت
     محراب ابرویت بنما تا سحر گاهی                     دست دعا برآرم و در قنوت آرمت
     خواهم که پیش میرمت ای با وفا طبیب             بیمار باز پرس که در انتظارمت
     صد جوی آب بسته ام از دیده بر کنار                بر بوی تخم مهر که در دل بکارمت
     می گریم و مرادم از این سیل اشکبار                 تخم محبت است که در دل بکارمت
     بارم ده از کرم سوی خود تا بسوز دل                 در پای دم بدم گهر از دیده بارمت
ج- دایم گل این بستان شاداب نمی ماند                 در یاب ضعیفان را در وقت توانایی
     ای درد توأم درمان در بستر ناکامی                   وی یاد توأم مونس در گوشه تنهایی
     در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم                     لطف آن چه تو اندیشی حکم آنچه فرمایی
    

15.5   غرفه چهارم

5.15.1.           غرفه نتیجه گیری و پیوند و انتظار
این غرفه آخرین غرفه است و بیشتر از سایر غرفه ها در ذهن مخاطب شما شکل خواهد گرفت و اگر خوب اجرا شود تمامی ضعفهای احتمالی غرفه های پیشین را پوشش خواهد داد. از بهترین سخنرانان(بعد از سخنران غرفه اول) برای این غرفه بهره بگیرید.«نومید و مایوس از بشر ، دل به خدای رحمان رحیم بستیم و مشتاقانه منتظر ظهور دولت کریمه اهل بیت علیهم السلام هستیم تا به برکت ظهور خاتم الائمه، اسلام و اهل آن عزیز گردد و هر صاحب حقی به حقش برسد و هر زخمی سامان پذیرد و در یک کلام کمال هستی.راه نجات خویش را مرور کردیم و به شکرانه این عید توفیق رسیدن به رستگاری و تمسک به امام عصر علیه السلام را خواهانیم . اما.. مطلب به همین جا ختم نمی گردد یک مشکل اصلی باقی است و آن مصیبت و مشکل امام عصر علیه السلام است . خداوند متعال عبادت نمی شود. غالب خلایق از هدایت و دستگیری محبوبین درگاه او - واسطه نعم و بهانه های خلقت خداوند متعال -غافل و بی نصیبند. تنها ظهور حضرت او  دل غمین ائمه هدایت علیهم السلام و تمامی انبیاء علی نبینا و آله و علیهم السلام را شاد خواهد ساخت و سعادت را برای خلایق فراهم خواهد آورد. چه کنیم و چه وظیفه ای داریم.»{در این غرفه اگر چه باید خلاصه از غرفه های پیش گفت  و در جمع بندی به امید و تمسک نیز تذکر داد ولی تکیه گاه اصلی کلام باید بحث دعا بر فرج امام عصر علیه السلام باشد.}

5.15.2.          یک آیه و یک حدیث
برای تذکر به کیفیت انتظار لحظه به لحظه می توان به روایت« عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ ع قَالَ إِذَا رُفِعَ عِلْمُکُمْ مِنْ بَیْنِ أَظْهُرِکُمْ فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ مِنْ تَحْتِ أَقْدَامِکُمْ »و جایگاه انتظار به آیه « وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ (الاعراف/20)»استناد نمود. برای تذکر به رأفت خداوند متعال در باب استجابت دعای مسیئین بر فرج امام عصر علیه السلام و اینکه حتی به من گوینده گناهکار هم اگر تائب باشم عنایت دارد می توان از آیه « قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (زمر/53)» بهره گرفت. برای تذکر به این امر که خداوندمتعال بر هرکاری قادر است و می تواند امر ظهور را در یک شب اصلاح نماید آیه« اللَّهُ الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عِلْماً (طلاق/12)». و در نهایت « وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ (غافر/60)».

5.15.3.         انتظار لحظه به لحظه
هر لحظه منتظر فرج امام عصر علیه السلام باشیم و آنهنگام که دست به دعا بر می داریم ،امید داشته باشیم که پیش از اینکه دست ما فرود آید ، امر فرج امام عصر علیه السلام نازل خواهد گشت. مردم متذکر نماییم که با باور به لطف الاهی در استجابت دعا - آنهم دعایی برای فرج همه خوبان عالم- و قدرت خداوند متعال بر انجام هر کاری، باید هر لحظه منتظر امر فرج امام عصر علیه السلام بود.

5.15.4.         یقین به استجابت دعا شرط استجابت دعاست
یقین داشته باشیم که به فضل الاهی دعا بر تعجیل فرج امام عصر علیه السلام مستجاب است و ذکر حدیث مذکور در جزوه سبز رنگ از امام صادق علیه السلام مبنی بر تضرع قوم بنی اسرائیل و ظهور حضرت موسی علی نبینا و علیه و آله السلام بسیار نیکو ست.

5.15.5.         تذکر به رافت الاهی در استجابت دعا
آیه مربوطه در بند 5،15،2 آمده است .

5.15.6.           تذکر به قدرت الاهی در استجابت دعا
آیه مربوطه در بند 5،15،2 آمده است .

5.15.7.           تبیین معنا و نحوه دعا
همانند بند 5،14،9 دعا بر تعجیل فرج امام عصر علیه السلام نیز تبیین گردد.

5.15.8.           افزایش کمی و کیفی دعا بر تعجیل امام عصر علیه السلام
دعایمان را برای فرج و گشایش امر ائمه هدی علیهم السلام بیشتر نمائیم (از باب کمیت ، خلوص ، دلسوختگی و کیفیت) . «و أکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم»[ بحارج52ص92](که در این زیاد دعا کردن علاوه بر تعجیل فرج که ثمر دعاست فرج خود ما نیز نهفته است.)

5.15.9.           بهترین آنات خویش را بر دعا بر تعجیل فرج ائمه هدی علیهم السلام اختصاص دهیم .
هر آنگاه که قلب و دلمان منقلب است و تا زمانی که این انقلاب ادامه دارد حال در ایام تذکر به مصائب اهل بیت علیهم السلام  و یا مشاهد مشرفه تنها و تنها برای فرج ائمه هدی علیهم السلام دعا نماییم ‏. آن هنگام که حالمان عادی شد برای تمام حاجاتمان اعم از مادی،معنوی،،حل مشکلات،طلب کمالات ،کوچک و بزرگ از امام عصر علیه السلام بخواهیم. «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ مَنْ شُغِلَ بِذِکْرِی عَنْ مَسْأَلَتِی أَعْطَیْتُهُ أَفْضَلَ مَا أُعْطِی مَنْ سَأَلَنِی»[کافی‏ج2ص501]

5.15.10.        

5.15.11.       و اما بنعمت ربک فحدث(بگویید سرچشمه تمامی خیراتی که تا امروز بر شما نازل شده چیست و صاحب آن کیست)
هر گاه برایمان مشکلی پیش آمد و یا خواهان چیزی و یا کمالی باشیم در پیشگاه الهی عرضه بداریم بار الها من شرم و روی حضور در درگاه تو را با این همه گناه ندارم و ابتدا می کنم به عملی که تو می پسندی و آن عبادت توست«و لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ»[‏هود/50] و در عبادات ابتدا می نمایم به افضل آن که دعاست «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ‏»[غافر/60]و« إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ قَالَ هُوَ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الدُّعَاءُ قُلْتُ إِنَّ إِبْراهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ قَالَ الْأَوَّاهُ هُوَ الدَّعَّاءُ»[کافی‏ج2ص501] و در دعا ابتدا می‏کنم‏به افضل آن که دعای فرج است«فإن النبی ص قال أفضل أعمال أمتی انتظار الفرج و لا تزال شیعتنا فی حزن حتی یظهر ولدی الذی بشر به النبی ص یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما»[بحارج50ص317] و بعد در محضر امام عصر علیه السلام ،قلب عالم امکان زانو می زنم و از ایشان درخواست می نمایم که ایشان از بارگاه الهی حاجت مرا بخواهند «فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ فَإِنَّ لِی ذُنُوباً کَثِیرَةً وَ إِنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَاماً مَعْلُوماً وَ جَاهاً عَظِیماً وَ شَأْناً کَبِیراً وَ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً»[کافی‏ج4ص570].تذکر دهیم که هر خیری در زندگی دیده ایم از همین ناحیه بوده است .

5.15.12.       اشعار
الف- دلا بسوز که سوز تو کارها بکند                       نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند
       ز ملک تا ملکوت حجاب بردازند                      هر آنکه خدمت جام جهان نما بکند
       طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق               چو درد در تو نبیند که را دوا بکند
       تو با خدای خد اندر کار دل خوش دار               که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند
       ز بخت خفته ملولم بود که بیداری                   بوقت فاتحه صبح یک دعا بکند
ب-  دست از طلب ندارم تا کام من برآید                 یا تن رسد به جانم یا جان ز تن برآید
      بنمای رو که جان ها گردد فدای رویت              بگشای لب که فریاد از مرد و زن برآید
      هر قوم راست راهی ، شاهی و قبله گاهی            مائیم و درگاه تو تا جان زتن برآید
      از کوی خویش بفرست سوی امید واران             بوی چو بوی رحمان کان از یمن برآید
      از حسرت وصالت جان دادم و ندیدم                 یا رب از این سعادت کی کام من برآید
      بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر                   کز آتش درونم دود از کفن برآید
ج- ما شبی دست بر آریم و دعایی بکنیم                  غم هجران تو را چاره ز جایی بکنیم
     دل بیمار شد از دست رفیقان مددی                   تا طبیبش بسر آریم و دوایی بکنیم
     مدد از خاطر رندان طلب ایدل ورنه                     کار صعب است مبادا که خطایی بکنیم  
د-  ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی                     دل بی تو به جان آمد وقت است باز آیی
     مشتقاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد             کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد