نکاتی راجع به CD و DVD

CD  و DVD   چیست ؟

 

CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه های متفاوتی نظیر : موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند...

 

CD  و DVD   چیست ؟

 

CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه های متفاوتی نظیر : موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند.

 دیسک های فشرده ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده هستند. در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یکدستگاه CD-R است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید.

مشخصات  یک  CD

یک CD قادر به ذخیره سازی 74 دقیقه موزیک است .ظرفیت دیسک های فوق بر حسب بایت معادل 783 مگابایت است .

 قطر این دیسک ها دوازده سانتیمتر است . CD از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامتی معادل چهار صدم یک اینچ است. بخش اعظم یک CD شامل یک نوع پلاستیک پلی کربنات تزریقی است . در زمان تولید ،  پلاستیک فوق توسط  ضربات میکروسکوپی (برآمدگی)، نشانه گذاری شده و یک شیار حلزونی ( مارپیچ )  پیوسته از داده  ایجاد می گردد.

 زمانیکه قسمت شفاف پلی کربنات شکل دهی می شود، یک لایه نازک انعکاس پذیر آلومینیوم به درون دیسک پرتاب و برآمدگی های  ایجاد شده را می پوشاند.  در ادامه یک لایه آکریلیک  بمنظور حفاظت بر روی سطح آلومینیومی پخش می گردد. در نهایت  برچسب  بر روی آکریلیک نوشته می شود. ( حک می گردد )

 

 

CD  دارای یک شیار حلزونی ( مارپیچ )  داده است. دوایر از قسمت داخل دیسک شروع و  بسمت بیرون دیسک ختم می شوند. با توجه به  اینکه شیار مارپیچ از مرکز آغاز می گردد ،

 بنابراین قطر یک CD می تواند کوچکتر از 12 سانتیمتر  باشد.  اگر داده هائی که بر روی یک CD ذخیره می گردد را استخراج و جملگی آنها را در یک سطح مسطح قرارد دهیم، پهنائی به اندازه نیم میکرون و طولی به اندازه پنج کیلومتر را شامل خواهند شد !

 

 

تاریخچة ساخت CD:
تاریخچة ساخت
CD ها زیاد طولانی نمی باشد. دیسکهای فشرده ابتدا در سال 1980 مطرح شدند و ایدة ساخت آنها ظاهرا از صفحات گرامافون گرفته شده است. دیسکهای فشرده یکی از منابع ذخیرة اطلاعات مانند فلاپی دیسکهامی باشند با این تفاوت که ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در دیسکهای فشرده بسیار بیشتر می باشد. دیسکهای فشرده ، منتخب غالب افراد راغب موزیک بود . به دلیل ثبت دیجیتالی آن ، محصولات امنیتی در بالاترین سطح کیفی خود هستند و نیز احتمال ازبین رفتن آن بسیار کم است . تکنولوژی های مشابه ،CDرا به عنوان یک واسطه جاذب برای حمل انواع اطلاعات دیجیتالی ساخته اند .

با اینکه CD ها ی فشرده به قدر کافی قابل اعتماد نیستند اما کمیت حجیم آن می تواند برای ما سریع و مقرون به صرفه باشد . انحصار تولید دیسکهای فشرده در ابتدا در دست دو شرکت Philip وSONY بود.

 ولی در آن زمان استاندارد خاصی برای تولید این CDها وجود نداشت. این مشکل نیز وجود داشت که هر کسی می خواست از این دیسکهای فشرده استفاده نماید می بایست فقط از دیسکها و دیسک خوانهای مربوط به یکی از این دو شرکت استفاده می نمود. در حال حاظر تمامی CD ها با استفاده از یک استاندارد جهانی (ISO) ساخته می شوند و در هر جایی می توان از این دیسکهای فشرده استفاده نمود و به راحتی در سرتاسر دنیا این دیسکهای فشرده در دسترس می باشند. به خاطر رشد فوق العاده و کامل CD ها و تکنولوژی ، در حال حاضر CDها تکامل یافته و کامل شده اند .

 استانداردهای اساسی CD و قانون ها ی مرتبط به آن در: کتاب قرمز (audio) ، کتاب زرد (CD ROM)، کتاب نارنجی (CD-R) ، کتاب سبز(CD-I) و سایر تکنولوژی ها معین و جمع آوری شده است .

 به هر حال هر استاندارد رسمی و غیر رسمی از این قوانین معین شده در کتاب های صنعتی اصلی تبعیت می کنند . بسیاری از قالب بندی های جدید به عنوان راه حل های " مولتی مدیا " معرفی می شوند .مولتی مدیا مخلوطی از چند نوع مدیا است :صدا ، متن ، گرافیک و یا تصویر متحرک ای که در یک میدیوم رها شده باشد .مولتی مدیا ها مهم هستند چون به ما این اجازه را می دهند چیز هایی را که میتوانند مدیاها را جدا و متمایز کنند ، مخلوط نمائیم .

dvdچیست؟ این سه حرف زمانی علامت اختصاری دیسک ویدیویی دیجیتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدی فن آوری ذخیره سازی دیسک نوری است. DVD لوح فشرده ای است که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و می تواند مانند نوار ویدئویی(VHS) فیلم را در خود خیره نماید و نسبت به سی دی های صوتی و کامپیوتری برتری دارد. هدفی که DVD دنبال نموده، این است که همه سرگرمی های خانگی رایانه ای، اطلاعات رایانه ای و اطلاعات تجاری و کاری را با یک فرمت واحد دیجیتال ذخیره کند، تا بتواند جایگزین سی دی های صوتی، نوار ویدئویی، دیسک لیزری، بازی های رایانه ای و سایر موارد بشود.امروزه DVD از بیشترین پشتیبا نی شرکت های الکترو نیکی، نرم افزاری و استودیوهای بزرگ صوتی و تصویری برخوردار است. با چنین پشتیبانی بزرگ و بی سا بقه ای، DVD بدل به موفق ترین کالای مصرفی الکترونیکی در دوران کوتاه پیدایش خود می باشد DVD فرمتی است که اوا یل برای فیلم های سینمایی ظاهر شد و کیفیت بهتری نسبت به VHS داشت.

در واقع فناوری مورد استفاده در، DVD لیزر قرمز (با طول موج ۶۳۵ یا ۶۵۰ نانومتر) و فشرده سازی MPEG2 است.اولین دستگاه های DVD در نوامبر سال ۱۹۹۶ در ژاپن و در مارس سال ۱۹۹۷ در آمریکا ساخته شد. توشیبا، پایونیر، پاناسونیک، هیتاچی و سونی اولین سازندگانی بودند که دستگاه های DVD-ROM را در ژانویه سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه کنید. امروزه بیش از دویست نوع دستگاه های صوتی و تصویری DVD در بازار دنیا موجود است، هر چند که این دستگاهها از کیفیت مشابه و استانداردی برخوردار نیستند. ویژگی های DVD چیست؟
DVD-
بیش از دو ساعت فیلم ویدئویی را با عالی ترین کیفیت ذخیره می کند. (البته یک DVD دوطرفه (دولایه ) می تواند هشت ساعت فیلم ویدئویی با کیفیت عالی را در خود ذخیره کند.(
-
فیلم های Wide Screen سینمایی را برای نمایش در تلویزیون های Wide Screen استاندارد پشتیبانی می کند.
-
قابلیت انتخاب نه زاویه دوربین از زاویه دیدهای مختلف هنگام اجرا را دارا می باشد.
-
مقدار ظرفیت DVD برابر ۷/۴ گیگا بایت در هر لایه دیسک است.(با در نظر گرفتن این که لایه بالایی نیمه شفاف است ولیزر بر روی لایه پایینی دوم نیز تأثیر می گذارد، بنابراین مقدار ظرفیت تا ۹ گیگابایت افزایش می یابد.) مشکلات DVD چیست؟
-
سالها طول خواهد کشید تا فیلم ها، کلیپ ها، برنامه های ویدئویی و نرم افزارهای رایانه ای به طور وسیع به صورت DVD در اختیار همگان قرار گیرد.
-
پاره ای ابهامات در مشخصات فنی اجرا کننده ها و ناکافی بودن آنها و همین طور دیسک ها باعث نارسایی ها می شود که بعضی از دیسک ها یا به طور کامل اجرا نمی شوند و یا اصلا روی بعضی اجراکننده ها عمل نمی کنند.
-
دستگاه های ضبط DVD هنوز بسیار گران قیمت هستند.
-
به این علت که DVD از سیستم فشرده سازی دیجیتال با کیفیت عالی استفاده می کند، در نتیجه منابع اصلی صوتی و تصویری که با کیفیت پایینی تهیه شده باشند در DVD مشکل خواهند داشت.
-
تعداد بسیار کمی از اجرا کننده های DVD می توانند با سرعت نرمال فیلم را به عقب برگردانند. میزان کیفیت DVD تا چه میزان است؟

DVD
قادر است کیفیت تصویری نزدیک به کیفیت برداشت فیلم در استودیو را ارائه دهد و حتی بهتر از سی دی های صوتی، اما به هر حال این کیفیت بستگی به عوامل متعددی در تولید دارد. به موازات پیشرفت فناوری فشرده سازی اطلاعات، ما شاهد هستیم که هر مقدار کیفیت افزایش یابد قیمت نیز افزایش می یابد و هر میزان هزینه تولید کاهش یابد، دیسک ها با کیفیت پایین تری به بازار می آیند. در چنین دیسک های DVD از سیستم فشرده سازی MPEG1 که چیزی در حد فیلم های VHS است به جای MPEG2 استفاده می شود.(ویدئوهای DVD به طور معمول از روی نسخه اصلی استودیو در فرمت MPEG2 استفاده می شود.) هر میزان که فناوری فشرده سازی MPEG پیشرفت کند، کیفیت های برتری به دست خواهد آمد. از چه نرم افزارهایی برای اجرای DVD می توان استفاده نمود؟
اگر نرم افزار خوبی در دست داشته باشید، می توانید بهره بیشتری از DVD بگیرید. به طور معمول از چند نرم افزار رایج برای اجرای DVD استفاده می شود. ( البته ممکن است، شما از برنامه دیگری نیزجهت ضبط و یا اجرای دی وی دی استفاده کنید. اما در هر صورت برنامه Media Player XP - Jet Audio و برنامه Power DVD و Xing DVD در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردارند.(فراموش نکنید که نوع ویندوز و نسخه برنامه مورد استفاده شما نیز در اجرای DVD مهم می باشد.) می توانید از نسخه جدید برنامه Nero جهت کپی DVD استفاده نمایید.

 

 

علت برتری فیزیکی DVD  نسبت به CD  چیست

-  با هر بار پخش و گذشت زمان کیفیت آن پائین نمی آید.
-  میدان های مغناطیسی و الکترومغناطیسی به آنها آسیب نمی رساند.
-  مقاومت آنها دربرابر سرما و گرما زیاد است.
اما:
- مقاومت آنها دربرابر خراش و آلودگی کم است. در صورت خراش آلودگی کم ، سطح آن را با خمیردندان و پارچه نرم تمیز کنید و در صورتی که خراش عمیق باشد، روی آن را با مداد پاک کن نرم بکشید تا مات شود. سپس از خمیردندان استفاده کنید.

تهیه و تنظیم: رضا بهبودی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد